Skip to main content
  1. News
  2. Politics
  3. Government

Russia’s madman ideologue Dugin scripted fake baby crucifixion in Ukraine

See also

Just when it seemed that Russia’s mainstream media couldn’t possibly stoop any lower, propagandists have outdone themselves yet again. On July 12, 2014 Russia’s Channel One ran a horrific story of an alleged baby crucifixion in Ukraine.

More Photos

The only “witness” to the alleged mind-numbing public execution is Galyna Pyshniak, who was interviewed in Russia. Her breathless story included the following claims: “Center of the city. Lenin square. Our Gorispolkom is the only square where you could herd all the people. They gathered women, because there are no more men. Women, girls, old people. It was called a show execution. They took a child, 3 years old, a little boy. He was wearing little briefs and a T-shirt and they nailed him, like Jesus, to the bulletin board. One of them was nailing him, while two others held him in place. They were holding the mother. Mother watched her child bleeding. There were screams. Shrieking. They also cut the child’s body, so he would suffer more. It was impossible to watch. People were fainting. Later, after an hour and a half the child suffered and died, they took the mother, tied her unconscious body to the tank and dragged her three circles around the square. The diameter of the square is one kilometer.”

There are multiple problems with this “story.” First and foremost, out of the entire town of Slavyansk, there is not a single witness who could corroborate this outlandish horror story, which was seemingly “inspired” by the 4th season of the Game of Thrones, which dealt with public crucifixion of 163 children.

There is no Lenin Square in Slavyansk (only Lenin Street). There are no bulletin boards on the main square in Slavyansk - October Revolution Square. The depravity of the story, allegedly witnessed by the entire town of Slavyansk, is enough to discount it as pure fiction. Interestingly enough, none other than Russia’s infamous propagandist Aleksandr Dugin, Russia’s madman ideologue, posted a remarkably similar story on his Facebook page on July 8, 2014. Dugin asked his 16,719 Facebook followers to widely disseminate the story of a child being nailed to the bulletin board in Slavyansk. Was this, perhaps, a script for the story re-enacted on Russia’s Channel One by Galyna Pyshniak? Dugin prefaced his post by reminding everyone of the interview, where he asserted that Ukrainians must be “killed, killed, killed,” asking – “Are you sure they shouldn’t be killed?”

The same posting still appears on Dugin's VKontakte page, where it was disseminated to his 20,224 followers. Additionally, Dugin shared the link to the same fabrication on his Twitter page, with 12.7 thousand followers.

Dugin routinely spreads disinformation about Ukraine and encourages violence. Once his fake postings are exposed (as they were in the article “Russia’s top 80 lies about Ukraine”), Dugin usually removes them. By that time, however, the poison of his malicious propaganda has had the chance to spread all over the internet, via thousands of shares and mentions. In this case, such a fabricated story ended up being prominently featured by Russia’s mainstream media, adding to the list of many fabrications designed to malign Ukraine and its people.

Russia Today was happy to broadcast these ludicrous allegations, in spite of the fact that the story of a fictitious crucifixion was already debunked. They also went an extra mile, by turning one alleged "witness" into multiple "eyewitnesses," one allegedly crucified baby into numerous "babies," along with many "mothers" forced to watch their children being crucified by the Ukrainian military. It's one of many examples of outrageous propaganda, being spread to the masses without a single shred of corroborating evidence.

[UPDATE] On July 15, 2014, Press Office for Russia Today contacted the author of this article, stating that the program in question was removed from the air. Images from the show are included in the slideshow accompanying this article.

Dugin himself disseminated the notorious Channel One episode on his Facebook page and, quite predictably, blamed the United States.

Channel One refused to issue any official commentary about this news segment.

Subscribe to receive alerts when Julia Davis publishes new reports

Read more stories by Julia Davis, Los Angeles Homeland Security Examiner

Los Angeles Homeland Security Examiner Julia Davis on Google Blog

Los Angeles Homeland Security Examiner Julia Davis on Facebook

Follow Los Angeles Homeland Security Examiner Julia Davis on Twitter

Advertisement

Related Videos:

  • Secretary Kerry and President Mahmoud Abbas
    <div class="video-info" data-id="518330234" data-param-name="playList" data-provider="5min" data-url="http://pshared.5min.com/Scripts/PlayerSeed.js?sid=1304&width=480&height=401&playList=518330234&autoStart=true"></div>
  • Border bill
    <div class="video-info" data-id="518332935" data-param-name="playList" data-provider="5min" data-url="http://pshared.5min.com/Scripts/PlayerSeed.js?sid=1304&width=480&height=401&playList=518332935&autoStart=true"></div>
  • Inside the box politics
    <iframe width="600" height="450" src="//www.youtube.com/embed/hOPqy_XdwNE?rel=0?rel=0&amp;VQ=HD720&amp;allowfullscreen=true&amp;autoplay=1"></iframe>